Monday 23 April 2012

31- Masak? Makan?


Sedapnya bubur pulut hitam yang teman serumah masak hari ini. Sempat jugalah saya merasanya. Semasa menikmati bubur tersebut, tiba-tiba saya menjadi sebak kerana teringatkan masakan bubur pulut hitam yang dimasak oleh arwah emak . Memang dia rajin memasak bermacam-macam jenis bubur. Baik bubur pulut hitam, bubur kacang hijau, bubur kacang merah, bubur gandum dan lain-lain. Biasanya bubur yang siap dimasak itu akan disuruhnya hantar ke rumah jiran(sepupu saya) terlebih dahulu sebelum kami sendiri yang menikmatinya. Alangkah baiknya hati emak. Langsung tidak lokek khususnya dalam soal makan. Apa-apa yang dimasak sebagai juadah minum petang pasti akan disuruhnya hantar ke rumah jiran saya. Itu pada hari-hari biasa. Keadaan akan jadi semakin meriah seaktu bulan puasa. Arwah ayah juga begitu. Jika waktu telah hampir untuk berbuka puasa, tetapi saya masih belum menghantar juadah kepada jiran, maka nescaya saya akan terpaksa berlari-lari juga hantar. Memang arwah ayah dan emak sangat berbudi bahasa dengan orang lain. Mereka juga langsung tidak mengharapkan apa-apa balasan. Bahkan, mereka sendiri berasa sangat puas apabila jirang-jiranmg menikmati apa-apa yang diberikan oleh mereka. Kini, walaupun mereka telah tiada, budaya tersebut tetap saya amalkan. Ya, “bagaimana acuan, begitulah kuihnya”. “Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”.
*BAHASA MEMBUDAYAKAN MASYARAKAT-PENERANG BAGI YANG GELAP*

No comments:

Post a Comment