Friday 20 April 2012

30- Ucapan? Hadiah?


Hari ini saya tiba-tiba terkenangkan hari lahir kakak saya yang baru sahaja berlalu hampir dua minggu yang lalu. Saya menjadi sedih pula kerana tidak memberikan apa-apa hadiah kepadanya. Tambah sedih apabila mengingat kembali akan kemurahan hatinya membelikan hadiah-hadia yang mahal setiap kali menjelangnya hari lahir saya. Ah, hati saya berbisik yang mungkin tidak ada apa-apa masalah kerana saya saya masih belajar. Masih belum mampu untuk membelikannya hadiah. Sejenak hati saya berdetak. Perlukah memberikan hadiah yang mahal sahaja? Apakah dia tidak senang jika saya memberikannya hadiah yang murah? Bukankah niat pemberian itu yang lebih perlu untuk diutamakan? Subhanallah, makin menyesal hati saya. Memang tidak dinafikan, saya ada memberi ucapan pada pagi hari lahirnya. Saya lihat terdapat segaris senyuman mekar di bibirnya. Memanglah sebagai kakak, ucapan daripada satu-satunya adik yang dia ada adalah sesuatu yang paling dirasai. Di sebalik senyuman itu, saya merasakan yang kakak ada mengharapkan pemberian daripada saya. Tetapi dengan lagak santunnya yang ternyata melebihi saya, dia langsung tidak berkata apa-apa. Lain benar dengan saya dahulu, sebelum dia memberi ucapan lagi saya sudah bertanyakan tentang hadiah. Mungkin itulah perbezaan antara adik dengan kakak. Saya mencongak pula, perlukah kita memberikan hadiah? Adakah jika tidak memberi hadiah pada hari seseorang bermaksud kita  tidak sayangkannya? Wajarkah kasih sayang diukur dengan nilai hadiah yang diberi? Ya, masing-masing terletak pada penilaian diri sendiri. Pada hemat saya, jika tidak memberikan hadiah tetapi masih memberikannya ucapan yang indah dan bermakna, keadaan itu masih lagi menggambarkan ingatan kita buatnya. Cuma pemberian hadiah itu sebagai cenderamata untuk menambahkan lagi keriangan di haitnya.
# Nekad untuk membelikan hadiah hari lahir buat satu-satunya kakak saya walaupun sudah hampir dua minggu hari lahirnya berlalu. Semoga dia gembira. InsyaAllah.
*BAHASA MEMBUDAYAKAN MASYARAKAT-PENERANG BAGI YANG GELAP*

No comments:

Post a Comment