Monday 16 April 2012

24- BM? BI?

Cuti pertengahan  semester  pada minggu lalu telah memberikan saya kesempatan untuk bertemu dengan nenek saya. Satu-satunya nenek yang masih ada. Mendengar segala celotehnya memberikan saya semangat untuk tersenyum dan sekali-sekala ketawa. Ternyata dia sungguh pandai menghiburkan hati saya. Sembang-sembang kosong selama hampir dua jam pada petang hari saya ke rumahnya itu telah menarik minat saya terhadap satu perkara. Perkaranya adalah tentang percampuran kod antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris, tetapi mengikut dialek orang tua. Contohnya:-
                     Gomen-government (kerajaan)= kerja gomen(kakitangan kerajaan)
                     Keri-carry (membawa)= keri basikal(menunggang basikal)
                     Sep-save (jimat) = sep duit (kedekut)     

No comments:

Post a Comment