Monday 16 April 2012

26- Memberi? Menerima?


Hari ini sepanjang berbual dengan rakan, timbul cerita yang asyik kami bualkan. Menyentuh tentang isu kerja berkumpulan, perkara yang menjadi isu perbincangan kami adalah sebagaimana yang pernah saya ceritakan dalam entri sebelum ini. Halnya adalah tentang posisi tumpang-menumpang atau parasit. Kata rakan saya itu, dia cukup marah apabila ada dalam kalangan ahli kumpulannya yang tidak memberi kerjasama sewaktu melaksanakan tugasan, sebaliknya hanya bertanyakan perkembangan tugasan tersebut pada saat-saat akhir sahaja, iaitu apabila tugasan tersebut perlu diserahkan. Hakikatnya, saya juga berperasaan seperti rakan saya itu sekiranya berhadapan  dengan situasi yang sama. Cuma, Alhamdulillah buat masa sekarang saya dikurniakan rakan sekumpulan yang bertimbang rasa dan bertanggungjawab dalam semua tugasan kumpulan yang pernah saya terima. Semoga Allah membukakan pintu hati mereka yang suka mengambil kesempatan di atas usaha orang lain. Janganlah menjadi seperti parasit yang hanya mahu menerima keuntungan semata-mata tanpa memberi sebarang sumbangan yang wajar.
*BAHASA MEMBUDAYAKAN AMSYARAKAT-PENERANG BAGI YANG GELAP*

No comments:

Post a Comment