Wednesday 18 April 2012

28- Kura-kura? Manusia?



Hari ini saya sempat menonton filem Cinta Kura-kura bersama-sama dengan teman serumah. Sangat menarik jalan cerita tersebut. Kombinasi barisan pelakonnya juga adalah hebat. Mana tidaknya, filem tersebut dibintangi oleh Zizan Raja Lawak, Usop Wilca, Fara Fauzana, Aeril Zafril, Bob Af dan heroinnya pula ialah Tiz Zaqiah. Pada pandangan saya, kehebatan jalan cerita bagi filem ini terletak pada watak-wataknya, iaitu penampilan manusia biasa dan kura-kura yang boleh bercakap dengan manusia. Jika difikirkan dari segi logik, memanglah tidak logik bunyinya. Namun, hasil sentuhan dan garapan pengarahnya, saya yakin dan percaya bahawa penonton mampu menerima keunikan yang terdapat dalam filem tersebut meskipun tidak logik. Menonton filem tersebut memang menyeronokkan. Dialog pelakon yang lucu memang membuatkan kami mampu ketawa besar. Ada satu perkara yang amat menarik perhatian saya, yang saya fikir ada kaitan dengan sosiolinguistik. Perkara tersebut adalah tentang dialek antara penjual akuarium, iaitu Fazli(lelaki Melayu) dengan seorang tauke restoran makanan eksotik, iaitu En. Lim(lelaki cina). Saya mendapati Fazli yang berbangsa Melayu berkomunikasi dengan En. Lim menggunakan dialek cina. Antara contoh tersebut:
Mr Lim: Hei, lu mesti dapat itu kula-kula jantan.
Fazli    : Kura-kura?
Mr Lim: Ha, itu kula-kula yang wa ada mintak sama itu pelempuan itu hali.
Fazli    : Oh, itu kura-kura. Tapi toke, lu kasi kenal saya punya business sama kawan-kawan you                  la
Mr Lim: Takda masalah punya.
Berdasarkan dialog di atas, kita dapat melihat betapa Fazli secara tidak langsung cuba menggunakan dialek cina apabila berkomunikasi dengan orang berbangsa cina. Saya tidak menolak bahawa ramai lagi masyarakat kita yang menjadi seperti Fazli. Keadaan yang sama turut terjadi kepada kakak saya yang bekerja di syarikat swasta yang majoritinya ialah bangsa cina. Demikian lama bekerja dalam kalangan orang cina, dia amat fasih untuk menggunakan dialek cina apabila berkomunikasi dengan mana-mana bangsa cina. Hakikat yang kita sedia maklum ialah bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan negara. Seharusnya orang cina yang berusaha untuk menggunakan bahasa Melayu dengan betul, buka kita yang terikut-ikut dengan dialeknya.

No comments:

Post a Comment