Thursday 29 March 2012

19- Nama? Gelaran?


Hari ini saya secara tidak sengaja telah terdengar seseorang memanggil anaknya dengan panggilan ‘boy’. Ya, memang anaknya lelaki. Pada saya, mungkin itulah nama timangan atau nama manja bagi anaknya itu. Lantas saya teringat kepada diri sendiri yang sering dipanggil “pakya” oleh abang-abang pada masa kecil dahulu. Saya sendiri juga tidak tahu apakah makna nama tersebut. Tetapi saya langsung tidak kisah dipanggil demikian, malah tetap menyahut sekiranya dipanggil dengan nama itu. Tapi, kini tidak lagi. Tersenyum sendiri apabila teringatkan nama tersebut. Demikian juga, di dalam kampung saya terdapat ramai orang yang dikenali menerusi gelaran nama yang tersendiri. Gelaran ini biasanya digunakan untuk merujuk kepada seseorang yang mempunyai nama yang sama dengan nama beberapa orang lain di suatu tempat atau kawasan yang sama. Pendek kata, melalui gelaran inilah maka seseorang itu dapat dibezakan antara satu dengan yang lain sekiranya mempunyai nama yang sama. Sebagai contoh, ada gelaran ‘Lah Wangi’, ‘Lid Kura’, ‘Lid Kurus’, ‘Lid Boroi’, ‘Man Sengau’, ‘Man Gajah’, ‘Man Bom’, ‘Mi Kalut’, ‘Mat Lanai’,  ‘Ad Biskut’, ‘Cina Pendek’ dan sebagainya. Itulah antara nama-nama gelaran bagi orang-orang di kampung saya. Nama-nama ini pula ada kaitan dengan siri orang itu sendiri baik dari segi sifat semulajadi, pekerjaan dan rupa fizikalnya. Kadang-kala kedengaran lucu juga apabila mendengar nama-nama itu disebut. Persoalannya, bagaimanakah penerimaan orang-orang itu sendiri, iaitu orang-orang yang digelar atau dipanggil dengan sedemian gelaran. Sukakah atau marahkah mereka? Sekalipun marah, mereka pasti tidak mampu untuk menahan orang lain daripada tetap memanggil dengan nama-nama tertentu. Apa yang penting, perlulah diingat bahawa sekalipun kita ingin memanggil orang lain dengan gelaran-gelaran tertentu, janganlah sehingga mencalarkan maruahnya atau merendahkan dirinya. Hal ini demikian kerana kita sendiri juga tidak senang sekiranya orang lain memperlakukan kita sebegitu.
#Tepuk dada, tanya selera.
*BAHASA MEMBUDAYAKAN MASYARAKAT-PENERANG BAGI YANG GELAP*

No comments:

Post a Comment