Monday 5 March 2012

1- Kurang? Istimewa?


Alhamdulillah…permulaan Isnin yang penuh indah-seawal jam 00:00 pagi 5 Mac ’12.  Kisah bermula apabila saya menaiki kereta api Senandung Mutiara (BM-TM) koc S2-11D. Baru beberapa ketika tren meluncur, kedengaran beberapa suara yang rancak bersembang. Walaupun sering kali jua mendengar orang bersembang di dalam tren, tetapi suara-suara yang ini saya dengar berbeza. Mereka berbahasa Inggeris dengan cukup lancar, seperti saya yang berbahasa Melayu. Menariknya, saat saya pandang tepat ke arah mereka(di sebelah bangku saya) mereka ialah warga emas rupa-rupanya:-3 orang(seorang perempuan, dua orang lelaki).
Seakan-akan tidak percaya, ketiga-tiga mereka merupakan golongan orang kurang upaya(cacat penglihatan). Saat mereka berbual dengan kakitangan KTM, mereka sebenarnya berupaya untuk berbahasa Melayu dengan fasih juga. Perkara yang paling membuat saya terpegun ialah keupayaan mereka untuk berbahasa Melayu dengan baik. Mereka menyapa orang lain dengan panggilan “encik” dan sentiasa menggunakan bahasa yang sangat santun. Apabila mereka mendengar suara kanak-kanak di hadapan mereka(sememangnya kanak-kanak itu sedang memerhatikan mereka), salah seorang daripada mereka membalas, “Yes, hello my dear friend” Jujur, mereka sangat berbudaya. Keadaan ini membuatkan saya terus memerhati mereka. Memang, saya sangat terpesona.
Kelakuan mereka di dalam kereta api terus menarik minat dan perhatian saya. Untuk suatu ketika, saya mendapati mereka ada masalah berhubung dengan masalah pembuangan sampah. Saat meraba-raba mencari plastik untuk membuang sampah(sememangnya tiada plastik di tempat duduk mereka) saya menawarkan diri untuk menolong. Alhamdulillah, mereka begitu menghargai sekelumit ihsan yang saya hulurkan. Ucapan terima kasih dilontarkan dengan penuh bermakna dengan senyuman yang manis terukir di wajah mereka. Saya yakin, mereka dapat melihat saya di dalam hati mereka.
Untuk kali kedua, mereka ada masalah lagi, iaitu untuk membuang bekas minuman pula. Mereka jelas seperti tercari-cari saya(mereka mengagak saya berada di tempat duduk sebelah). Tanpa berlengah, saya menolong sekali lagi. Sekali lagi, ucapan terima kasih yang diucap tanpa sedar  membuatkan saya begitu terharu. Kesempatan ini saya ambil untuk berbual dengan mereka. Menurut pak cik Siman(salah seorang daripada mereka), mereka semua tinggal di Sri Damansara, Kuala Lumpur dan pergi menziarahi rakan di Georgetown. Kata beliau juga, mereka memang telah biasa pergi berjalan-jalan.
Berdasarkan perbualan ringkas yang lain, saya mengandaikan pak cik Siman dan isteri serta sahabatnya bukanlah seperti orang kurang upaya yang selalu saya sifatkan. Mereka ini pasti orang yang cukup berdikari, bebas dan berpengetahuan tinggi. Hal ini kerana beliau dapat membuat andaian dengan tepat apabila saya mengatakan saya hendak ke Tanjong Malim. Tanya  beliau: “Oh, Shifa belajar di maktab perguruan tu ya?” beliau juga ada bertanya tentang jurusan yang saya ambil dan sebagainya yang berkaitan.
Untuk minit-minit yang seterusnya, saya membantu pak cik Siman dan isteri untuk menurunkan kerusi , dan biarkan mereka berehat sementara kereta api terus meluncur. Sampai ke Tanjong Malim,  saya memberitahu mereka yang saya akan turun. Antara ayat mereka:- “Shifa dah sampai ya?” “Terima kasih banyak-banyak ya  Shifa.” “Jaga diri baik-baik ya Shifa.” Ah, lontaran ucapan yang memberatkan kaki saya untuk melangkah. Namun, jauh di dalam hati saya teramat bersyukur ditakdirkan untuk bertemu hamba-hamba Allah yang istimewa ini. Bersama-sama plastik sampah yang masih erat digenggam, inilah kali pertama saya keluar daripada kereta api dengan 1001 makna. Buat pak cik Siman dan sahabat, semoga kalian juga sentiasa berada dalam keadaan yang baik. Insya-Allah, andai ada rezeki, pasti kita berjumpa lagi.
*BAHASA MEMBUDAYAKAN MASYARAKAT-PENERANG BAGI YANG GELAP*

No comments:

Post a Comment