Sunday 18 March 2012

10- Mak Long? Mak Su?


Hujung minggu saya terisi dengan aktiviti berbual mesra bersama beberapa orang teman. Entah bagaimana, hal-hal berkaitan keluarga pula yang menjadi bahan bualan kami. Antara perkara yang menarik minat saya adalah tentang sistem pangkat di dalam keluarga. Seperti saya sendiri, sudah pun bergelar mak su. Ada juga yang bergelar mak cik dan sebagainya. Bagi yang belum mempunyai anak buah, tetap juga berselera berbual—ada yang bakal bergelar mak long, mak ngah dan sebagainya. Maka timbullah rasa bangga dalam diri saya terhadap kekayaan bahasa bangsa saya ini. Untuk membezakan setiap ahli di dalam satu-satu keluarga, terdapat pula panggilan-panggilan tertentu yang rata-ratanya sama di mana-mana negeri-Cuma penyusunannya sahaja agak berbeza.  Antaranya termasuklah along, angah, alang, anjang, andak, utih, uda, acik, usu. Untuk tingkat yang seterusnya, dipanggil dengan pangkal kak, abang, mak, pak dan tok (kak cik, bang cik, mak cik, pak cik, tok cik). Jika ada lagi ramai ahli keluarga, maka lagi banyaklah panggilan yang ada. Pastinya keadaan tersebut mengundang kemeriahan saat bertemu, iaitu kala semuanya telah berkahwin atau berkeluarga. Keadaan ini samalah juga seperti saya yang mempunyai lapan orang adik-beradik-sehinggakan anak-anak buah ada kalanya tersasul memanggil kami dengan panggilan yang betul. Semoga  panggilan mengikut pangkat ahli keluarga ini terus menjadi amalan kita dan generasi selepas kita, kerana warisan ini sememangnya khazanah yang amat berharga.
#Anda bagaimana? Apakah posisi anda? Apakah gelaran atau panggilan buat anda?
                                              
*BAHASA MEMBUDAYAKAN MASYARAKAT-PENERANG BAGI YANG GELAP*

No comments:

Post a Comment