Tuesday 20 March 2012

12- Beratur? Berebut?


Siang tadi, entah kali yang ke berapa saya naik bas berulang-alik dari rumah ke kelas dan dari kelas ke rumah. Saya tidak menolak hakikat bahawa rakan-rakan saya yang lain juga begitu. Kehidupan selama beberapa tahun di bumi Tanjong Malim ini telah memberi pelbagai pengalaman kepada kami sebagai seorang pelajar. Namun, saya masih pelik dengan tabiat atau sikap pelajar yang terlalu rakus sewaktu berebut-rebut menaiki bas. Seolah-olah bas yang mampu memuatkan lebih lima puluh orang penumpang itu hanya mampu diisi oleh tiga orang pelajar. Paling menyedihkan, ada juga segelintir pelajar yang sanggup bergaduh gara-gara ingin menaiki bas. Kejadian pada petang tadi lebih hebat. rakan sekelas saya hampir tersungkur sewaktu melangkah menaiki tangga kerana ditolak oleh pelajar-pelajar di belakangnya. Bagi rakan-rakan yang lain pula, rata-rata menaiki bas dalam keadaan marah-marah. Masakan tidak, beg yang digalas bersama terlekat di celah-celah badan orang lain, tersangkut di pintu dan sebagainya. Masing-masing bersikap "bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing"-semuanya tidak mengendahkan kesulitan orang lain.
#Pergi ke kelas beratur, pulang ke rumah berebut-pelik kan?Jika semua orang beratur, keadilan pasti terpelihara.

*BAHASA MEMBUDAYAKAN AMSYARAKAT-PENERANG BAGI YANG GELAP*

No comments:

Post a Comment